Page content

article content

Oerwoudgids in de wereld van ‘groen’ certificaten

Door de bomen het bos niet meer zien…

Als CO2 Adviseur gaat mijn hartje natuurlijk een stuk sneller kloppen wanneer het over duurzaamheid, milieu en een groen certificaat gaat. Vooral wanneer er weer nieuwe toffe innovaties en technologieën worden bedacht door bedrijven, start-ups en studenten. Zij zien in dat duurzaamheid al lang niet meer voor een paar fanatiekelingen is, maar dat milieubewust ondernemen tegenwoordig de standaard is en veel geld mee valt te verdienen. Een hele mooie ontwikkeling natuurlijk! Het heet niet voor niks People, Planet and Profit ?

Wat ik als adviseur vaak tegenkom is dat de directie heeft besloten om aan de slag te gaan met energiereductie, milieudoelstellingen en/of Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen. Om dit aan te kunnen tonen als bedrijf wil je het liefst gewoon een mooi certificaat binnen halen waarop staat dat je als bedrijf ontzettend groen bent. Dus de directie geeft opdracht aan een medewerker van de KAM (kwaliteit, ARBO, Milieu of soms heel fancy QESH Quality, Environment, Safety and Health genoemd) afdeling om zo snel als mogelijk zo’n mooi groen certificaatje te regelen.

Maar welke dan?!

De KAM medewerker komt er vervolgens achter dat er nogal wat certificaten zijn te behalen, zoals; De CO2-Prestatieladder, ISO 14001, De MVO-Prestatieladder, Groenkeur, ISO 50001, Energy Efficiency Directive, FSC, Lean and Green, Green Key……en nog veel meer. Tja door al die mooie groene certificaten zie je het bos al lang niet meer. Hierbij is het heel belangrijk om als organisatie af te vragen wat bij jullie visie en strategie past. Stel je hierbij de volgende vragen:

  1. Welke certificaten zijn verplicht? Sommige certificaten zijn bijvoorbeeld voor bedrijven van een bepaalde omvang verplicht gesteld door de EU, zoals bijvoorbeeld de EED.
  2. Welke certificaten worden veel door opdrachtgevers gevraagd? Een veel voorkomende fout is dat bedrijven gelijk een certificaat behalen als maar één opdrachtgever hierom vraagt.
  3. Past het certificaat bij de interne doelstellingen? Bijvoorbeeld jullie zijn al een tijd bezig met het verduurzamen van jullie inkoop en wagenpark en houden jullie al maandelijks de energieverbruiken bij.
  4. Levert het certificaat wel echt toegevoegde waarde? Of is het wellicht beter om een pagina op de website in te richten en externen te informeren over jullie al bestaande duurzaamheidsbeleid.

Onthoud in ieder geval goed dat het behalen en behouden van een certificaat tijd en geld kost. Sommige certificaten zoals de ISO 50001, de EED en de CO2-Prestatieladder kunnen ook geld opleveren, aangezien je hierbij maatregelen treft om minder energie te verbruiken. Minder energie staat gelijk aan lagere kosten, zeker op de lange termijn.

Duurzaamheidsambassadeurs

Inventariseer daarnaast intern wie er affiniteit met milieu en duurzaamheid heeft. Wellicht is het een goed idee om een intern projectteam samen te stellen met duurzaamheidsambassadeurs. Zij zien een certificaat waarschijnlijk niet als een extra taak, maar een gelegenheid om mee te werken aan het verduurzamen van de organisatie. Een win – win situatie!

Kortom, certificaten kunnen zeker van toegevoegde waarde zijn voor een organisatie. Ze kunnen als kapstok fungeren voor alles rondslingerende ideeën, initiatieven en maatregelen. Maar behaal alleen het certificaat wanneer ze ook echt concreet iets toevoegen. Bijvoorbeeld wanneer het de kans aanzienlijk vergroot op het winnen van opdrachten en wanneer het certificaat aansluiting vindt bij jullie doelstellingen. In dat geval weet ik zeker dat jullie echt op weg zijn naar een duurzamere onderneming. En zeg nou zelf, zo’n mooi groen certificaat staat toch weer prachtig aan de muur ?

Comment Section

0 reacties op “Oerwoudgids in de wereld van ‘groen’ certificaten

Plaats een reactie


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Eveline Prop
Eveline Prop’s persoonlijke motto is ‘de wereld kan goed idealisten gebruiken, er zijn al teveel realisten’. Al sinds haar jeugd kon ze slecht tegen dierenleed, verspilling en de vernietiging van de natuur door de mens. Haar ouders hebben haar al jong geleerd dat ‘een betere wereld begint bij jezelf’ en door veel te reizen zijn haar ‘oogkleppen afgegaan’. Door haar achtergrond in Facility Management weet ze als geen ander waar onze klanten tegenaan lopen wanneer het gaat over gebouwonderhoud, wagenparkbeheer en communicatie naar medewerkers. Als adviseur helpt ze onze klanten graag om CO2-bewust te ondernemen en hierbij draagvlak en bewustzijn te creëren. Haar doel is om klanten enthousiast te maken over milieubewustzijn en te laten zien dat dit niet op een ‘geiten wollen sokken’ manier hoeft!